가톨릭대학교가톨릭대학교가톨릭대학교가톨릭대학교교육대학원

 

교수진

교수

게시글 검색
전체
  • 최인자 교수

    Choi In Ja

    • 소속학과

      독서교육전공

    • 연구실

      김수환관 K215

    • 연구분야

      독서교육, 국어교육

    • 연구키워드

      개별화 리터러시 교육과정 내러티브 독서치료 글쓰기 교육

    최인자(Choi In Ja ) 프로필 이미지
    내러티브(다매체)와 문학 기반의 리터러시 교육에 대해 주로  연구하고 있다. 특히, 독자의 특성을 고려한 개별화 교육과정과 담론 기반 매체 교육,  글쓰기 교육에 관심을 가지고 연구를 지속하였다.  독서를 통한 심리사회 정서 지원에 대한 연구도 진행하고 있다.  1997년 "현대소설의 담론 생산 방법"이란 제목으로 문학적 글쓰기 교육 관련 주제로 박사 학위를 받았으며, 서울대 국어교육 연구소에서 매체 교육, 글쓰기 교육 전임 연구원을 수행한 바 있다. 2002년 신라대 국어교육과에서 문학교육, 매체 교육 등을 중심으로 교육하면서 현재까지 총 100여편의 논문을 국내 전문 학술지에 발표하였다. 한국독서학회와 한국독서치료학회 회장을 역임하였다. 
    I mainly study narrative (multimedia) and literature-based literacy education. In particular, I am interested in individualised curriculum that considers the characteristics of readers, discourse-based media education, and writing education. I has also conducted research on psychosocial emotional support through reading. I received her PhD in 1997 on the topic of literary writing education with the title "Discourse Production Methods in Contemporary Novels" and worked as a full-time researcher in media education and writing education at the Institute of Korean Language Education, Seoul National University. Since 2002, I have been teaching at the Department of Korean Language Education at Silla University, focusing on literature education and media education, and has published more than 100 papers in domestic journals. I have served as president of the Korean Reading Association and the Korean Reading Therapy Association. 
    
    
  • 김경이 부교수

    Kim Kyung Yee

    • 소속학과

      교육학과

    • 연구실

      미카엘관(교수동) T913-3

    • 연구분야

      교육행정, 평생교육, 종교교육, 가톨릭교육

    • 연구키워드

      교사 교육 교육프로그램 개발 연구 가톨릭교육

    김경이(Kim Kyung Yee) 프로필 이미지
    이화여자대학교 교육학과에서 박사학위를 받았으며 현재 대학원 교육학과에서 강의를 하고 있다.  교사교육, 교육프로그램 개발, 대학 교수학습 연구, 종교교육, 가톨릭교육 분야에서 연구 활동을 수행하고 있다. 
    Graduated from Ewha Womans University Graduate School of Education and received a Ph.D. Currently teaching at the Graduate School of Education. Main research areas include teacher education, educational program development, university education research, and Catholic education.
  • 조영아 부교수

    Cho Youngah

    • 소속학과

      진로진학상담전공

    • 연구실

      김수환관 K217

    • 연구분야

      교육학

    • 연구키워드

      진로교육 경력개발

    조영아(Cho Youngah) 프로필 이미지
    조영아 교수는 가톨릭대학교 교육대학원 진로진학상담 전공 및 교육학과 생애진로교육상담 전공 교수이다. 
    서울대학교에서 진로교육 전공으로 교육학 박사학위를 받았으며 서울대학교 진로직업교육연구센터 선임연구원으로 근무했다. 서울특별시교육청 진로직업교육 자문위원으로 활동하였으며 현재 한국진로교육학회 이사 및 편집위원으로 활동하고 있다. 
    주요 연구 관심 분야는 진로개발, 경력관리행동, 진로 경험 및 일 경험, 강점 중심의 진로개발, 진로전담교사 전문성, 진로교육평가 등이다.  
    												
    							
  • 조용주 조교수

    Jo Yong Joo

    • 소속학과

      상담교육전공

    • 연구실

      김수환관 K315

    조용주(Jo Yong Joo) 프로필 이미지
  • 홍성표 조교수

    SUNGPYOHONG

    • 소속학과

      진로진학상담전공

    • 연구실

      김수환관 K216

    • 연구분야

      교육학

    • 연구키워드

      진로교육 직업교육

    홍성표(SUNGPYOHONG) 프로필 이미지
    홍성표 교수는 교육대학원 진로진학상담전공 및 교육학과 생애진로교육상담 전공 조교수이다. 연구 분야는 일과 진로이며, 청소년 및 중장년의 직업가치, 진로탄력성, 직업 이동 및 창업에 대한 연구를 수행하고 있다. 서울대학교 산업인력개발학 전공(농산업교육과)에서 학사, 석사, 박사학위를 받았으며, 실업자 직업훈련생의 경력탄력성을 주제로 박사 학위를 받았다. 진로교육학회, 직업교육학회 및 실과교육학회 등의 분야에서 활동하고 있으며, 진로직업 분야에서 국내외 학술 논문을 활발하게 발표하고 있다.  교과목은 진로체험과 지역사회, 진로교육 프로그램, 진로교육 교수학습방법 등을 담당하고 있다.
    Professor Sungpyo Hong is an assistant professor majoring in career counseling and education at the Graduate School of Education. His research field is work and careers, and he is conducting research on youth and middle-aged people's career values, career resilience, job mobility, and entrepreneurship. He received his bachelor's, master's, and doctoral degrees in Vocatonal Education & Workforce Development(Agricultural and Vocational Education) from Seoul National University, and his doctoral degree on the topic of career resilience of unemployed vocational trainees. He is active in the fields of career education, vocational Education, and practical education society, and actively publishes domestic and international academic papers in the field of career education. His subjects include career experience and community, career education programs, and career education teaching and learning methods.
  • 김교령 조교수

    Kim Kyoryoung

    • 소속학과

      유아교육전공

    • 연구실

      김수환관 K224

    • 연구분야

      유아교육과정

    • 연구키워드

      교사교육 디지털 교육 지속가능발전교육

    김교령(Kim Kyoryoung) 프로필 이미지
    이화여자대학교에서 '유아교사의 디지털역량 강화를 위한 교육 프로그램 개발' 을 주제로 박사학위를 받았다. 이화여자대학교 부속 이화어린이연구원에서 교사로 근무하였으며, EBS 우리집 유치원 자문위원으로 활동하였다. 유아교육에서 미래사회 변화를 반영한 디지털 교육, 지속가능발전교육, 인구교육 등에 주로 관심을 가지고 연구를 진행하고 있다. 이와 더불어 영유아의 언어발달과 문해력, 문학교육에 대한 연구에도 관심을 기울이고 있다. 현재 학부와 대학원에서 관련 과목(유아 디지털 교육, 유아 지속가능발전교육, 언어지도, 아동문학/유아문학교육세미나)을 담당하고 있다. 세계유아교육기구(OMEP) 한국위원회 국제부 총무이사, 한국유아교육학회 학술위원, 한국육아지원학회 이사 등 학회에서 활발하게 활동 중이다. 
    Dr. Kim received her Ph.D. from Ewha Womans University with a dissertation titled "Development of Educational Programs to Strengthen the Digital Competency of Early Childhood Teachers." She has worked as a teacher at the Ewha Child Research Institute affiliated with Ewha Womans University and has served as a consultant for the EBS program "Our Home Kindergarten." Her primary research interests are focused on digital education that reflects future societal changes, education for sustainable development, and population education in early childhood education. Additionally, Dr. Kim is also dedicated to research on language development, literacy, and literature education for young children. Currently, she teaches related courses at both the undergraduate and graduate levels, including Early Childhood Digital Education, Early Childhood Education for Sustainable Development, Language Instruction, and Seminars on Children's Literature and Early Childhood Literature Education. Dr. Kim is actively involved in various academic organizations, serving as the Secretary General of the International Affairs Division of the Korean Committee of OMEP (World Organization for Early Childhood Education), a member of the Academic Committee of the Korean Society for Early Childhood Education, and a board member of the Korean Society for Childcare and Education.