-
최인자 교수
Choi In Ja
-
소속학과
독서교육전공
-
연구실
김수환관 K215
-
연구분야
독서교육, 국어교육
-
연구키워드
개별화 리터러시 교육과정 내러티브 독서치료 글쓰기 교육
내러티브(다매체)와 문학 기반의 리터러시 교육에 대해 주로 연구하고 있다. 특히, 독자의 특성을 고려한 개별화 교육과정과 담론 기반 매체 교육, 글쓰기 교육에 관심을 가지고 연구를 지속하였다. 독서를 통한 심리사회 정서 지원에 대한 연구도 진행하고 있다. 1997년 "현대소설의 담론 생산 방법"이란 제목으로 문학적 글쓰기 교육 관련 주제로 박사 학위를 받았으며, 서울대 국어교육 연구소에서 매체 교육, 글쓰기 교육 전임 연구원을 수행한 바 있다. 2002년 신라대 국어교육과에서 문학교육, 매체 교육 등을 중심으로 교육하면서 현재까지 총 100여편의 논문을 국내 전문 학술지에 발표하였다. 한국독서학회와 한국독서치료학회 회장을 역임하였다.
I mainly study narrative (multimedia) and literature-based literacy education. In particular, I am interested in individualised curriculum that considers the characteristics of readers, discourse-based media education, and writing education. I has also conducted research on psychosocial emotional support through reading. I received her PhD in 1997 on the topic of literary writing education with the title "Discourse Production Methods in Contemporary Novels" and worked as a full-time researcher in media education and writing education at the Institute of Korean Language Education, Seoul National University. Since 2002, I have been teaching at the Department of Korean Language Education at Silla University, focusing on literature education and media education, and has published more than 100 papers in domestic journals. I have served as president of the Korean Reading Association and the Korean Reading Therapy Association.
-
소속학과
-
구민지 부교수
Koo Min Ji
-
소속학과
한국어문화학과
-
연구실
김수환관 K325
-
연구분야
한국어교육학
-
연구키워드
한국어교육학
구민지 교수는 가톨릭대학교에서 한국어교육학을 전공하고 한국어교육센터의 시간 강사부터 시작하여 모교에서 교육 경력을 쌓아왔다. 현재 한국어문화학과 학과장 및 한국어교육원 부원장을 수행 중이며 가톨릭대학교의 외국인 학생 유치 및 한국어교육에서 중요한 역할을 담당하고 있다. 주요 관심 분야는 한국어교육학의 연구방법론적 경향, 교육 현장 적용을 위한 질적 연구방법론, 특수 목적 한국어 교재 개발, 교육 패러다임 변화에 따른 대안적 평가 도구 개발 등이며 다양한 영역의 학술 논문을 발표해 오고 있다. 한국어교육학과에서는 한국어교육학 영역의 거의 모든 교과목을 강의하고 있으며, 외국인 석사과정생과 박사과정생의 논문 지도에 주력하고 있다. 한국어능력시험(TOPIK) 쓰기 채점, 세종학당 파견 교원 심사, 세종한국어평가(SKA) 개발, 한국어교육능력검정시험 출제, 튀르키에 중고등학교 한국어 교과서 개발, 계절근로자를 위한 기초 한국어 학습자료 개발, 세종학당 비즈니스 한국어 교재 재개발 등 한국어교육학의 다양한 분야에서 활발하게 활동 중이며, 한국어교육학의 4대 학회 중 국제한국어교육학회(IAKLE), 국제한국언어문화학회(INK), 한국언어문화교육학회(KLACES)에서 이사를 역임하고 있다.
Professor Koo majored in Korean Language Education at Catholic University of Korea, where she began her educational career as a part-time lecturer at the Korean Language Education Center. She is now working as Vice Director at the Korean Language Education Institute of her alma mater, playing a pivotal role in attracting international students and advancing Korean language education at Catholic University of Korea. Her primary areas of interest include methodological trends in Korean language education studies, qualitative research methodologies for practical application in educational settings, development of Korean language textbooks for specific purposes, and the creation of alternative assessment tools in response to changing educational paradigms. Professor Koo has published numerous scholarly articles across various domains and teaches nearly all courses within the field of Korean Language Education. She is actively involved in supervising the theses of international master's and doctoral students, grading the TOPIK writing section, evaluating teachers for dispatch to King Sejong Institutes, developing the Sejong Korean language Assessment, creating examination content for the Korean Language Teaching Proficiency Test, developing Korean language textbooks for middle and high school students in Turkey, and producing basic Korean learning materials for seasonal laborers.
-
소속학과
-
조영아 부교수
Cho Youngah
-
소속학과
진로진학상담전공
-
연구실
김수환관 K217
-
연구분야
교육학
-
연구키워드
진로교육 경력개발
조영아 교수는 가톨릭대학교 교육대학원 진로진학상담 전공 및 교육학과 생애진로교육상담 전공 교수이다. 서울대학교에서 진로교육 전공으로 교육학 박사학위를 받았으며 서울대학교 진로직업교육연구센터 선임연구원으로 근무했다. 서울특별시교육청 진로직업교육 자문위원으로 활동하였으며 현재 한국진로교육학회 이사 및 편집위원으로 활동하고 있다. 주요 연구 관심 분야는 진로개발, 경력관리행동, 진로 경험 및 일 경험, 강점 중심의 진로개발, 진로전담교사 전문성, 진로교육평가 등이다.
-
소속학과
-
홍성표 조교수
SUNGPYOHONG
-
소속학과
진로진학상담전공
-
연구실
김수환관 K216
-
연구분야
교육학
-
연구키워드
진로교육 직업교육
홍성표 교수는 교육대학원 진로진학상담전공 및 교육학과 생애진로교육상담 전공 조교수이다. 연구 분야는 일과 진로이며, 청소년 및 중장년의 직업가치, 진로탄력성, 직업 이동 및 창업에 대한 연구를 수행하고 있다. 서울대학교 산업인력개발학 전공(농산업교육과)에서 학사, 석사, 박사학위를 받았으며, 실업자 직업훈련생의 경력탄력성을 주제로 박사 학위를 받았다. 진로교육학회, 직업교육학회 및 실과교육학회 등의 분야에서 활동하고 있으며, 진로직업 분야에서 국내외 학술 논문을 활발하게 발표하고 있다. 교과목은 진로체험과 지역사회, 진로교육 프로그램, 진로교육 교수학습방법 등을 담당하고 있다.
Professor Sungpyo Hong is an assistant professor majoring in career counseling and education at the Graduate School of Education. His research field is work and careers, and he is conducting research on youth and middle-aged people's career values, career resilience, job mobility, and entrepreneurship. He received his bachelor's, master's, and doctoral degrees in Vocatonal Education & Workforce Development(Agricultural and Vocational Education) from Seoul National University, and his doctoral degree on the topic of career resilience of unemployed vocational trainees. He is active in the fields of career education, vocational Education, and practical education society, and actively publishes domestic and international academic papers in the field of career education. His subjects include career experience and community, career education programs, and career education teaching and learning methods.
-
소속학과
-
강수정 조교수
SoojungKang
-
소속학과
상담교육전공
-
연구실
김수환관 K315
-
연구분야
상담, 상담교육, 상담심리
-
연구키워드
상담자교육 상담자윤리 다문화사회정의상담
강수정 교수는 교육대학원 상담교육전공 조교수로, 가톨릭대학교 심리학과 상담심리 전공으로 석·박사 학위를 취득하였다. 과학자-실무자-옹호자 모형(Mallinckrodt et al., 2014)을 기반으로 상담, 연구, 교육 활동을 다방면으로 수행하고자 한다. 현재 (사)한국상담심리학회 상담심리사 1급 자격을 보유한 상담심리전문가이자 주수련감독자로 활동 중이다. 청소년상담복지센터를 비롯한 공공기관, 성인 대상 공공기관 및 사설상담센터에서 상담자로 일하였고, 다문화 사회정의 상담을 표방하는 상담 기관을 운영하기도 하였다. 주요 연구 분야는 전문가 윤리와 정체성, 다문화 사회정의 상담, 다문화 지향으로, 현대 사회를 민감하게 성찰하고 유연하게 적응하는 상담자 교육에 관심이 있다. 상담자의 디지털 윤리, 다문화 지향 기반 상담 및 수련 등을 연구했으며, 해당 연구들은 KCI 및 SSCI 등재 학술지에 게재하였다.
-
소속학과
-
김교령 조교수
Kim Kyoryoung
-
소속학과
유아교육전공
-
연구실
김수환관 K224
-
연구분야
유아교육과정
-
연구키워드
교사교육 디지털 교육 지속가능발전교육
이화여자대학교에서 '유아교사의 디지털역량 강화를 위한 교육 프로그램 개발' 을 주제로 박사학위를 받았다. 이화여자대학교 부속 이화어린이연구원에서 교사로 근무하였으며, EBS 우리집 유치원 자문위원으로 활동하였다. 유아교육에서 미래사회 변화를 반영한 디지털 교육, 지속가능발전교육, 인구교육 등에 주로 관심을 가지고 연구를 진행하고 있다. 이와 더불어 영유아의 언어발달과 문해력, 문학교육에 대한 연구에도 관심을 기울이고 있다. 현재 학부와 대학원에서 관련 과목(유아 디지털 교육, 유아 지속가능발전교육, 언어지도, 아동문학/유아문학교육세미나)을 담당하고 있다. 세계유아교육기구(OMEP) 한국위원회 국제부 총무이사, 한국유아교육학회 학술위원, 한국육아지원학회 이사 등 학회에서 활발하게 활동 중이다.
Dr. Kim received her Ph.D. from Ewha Womans University with a dissertation titled "Development of Educational Programs to Strengthen the Digital Competency of Early Childhood Teachers." She has worked as a teacher at the Ewha Child Research Institute affiliated with Ewha Womans University and has served as a consultant for the EBS program "Our Home Kindergarten." Her primary research interests are focused on digital education that reflects future societal changes, education for sustainable development, and population education in early childhood education. Additionally, Dr. Kim is also dedicated to research on language development, literacy, and literature education for young children. Currently, she teaches related courses at both the undergraduate and graduate levels, including Early Childhood Digital Education, Early Childhood Education for Sustainable Development, Language Instruction, and Seminars on Children's Literature and Early Childhood Literature Education. Dr. Kim is actively involved in various academic organizations, serving as the Secretary General of the International Affairs Division of the Korean Committee of OMEP (World Organization for Early Childhood Education), a member of the Academic Committee of the Korean Society for Early Childhood Education, and a board member of the Korean Society for Childcare and Education.
-
소속학과



